Hvorfor skal jeg vise billed- og adresselegitimation?

Hvorfor vise legitimation?
Lovgivningen mod hvidvask af penge og finansiering af kriminalitet kræver, at vi skal kunne dokumentere, at vi har set billed- og adresselegitimation for alle kunder. Også selv om du er et kendt ansigt hos os.
Loven gælder også børn, der har en konto.
 

Bankkunder skal vise legitimation

Hvis du er bosiddende i Danmark
Bor du i Danmark, skal vi bruge en kopi af gyldig billeddokumentation eller kopi af to 'Anden gyldig legitimation'. Legitimationen skal indeholde navn og identifikationsnummer fx CPR-nummer.

Du kan se nedenfor, hvilke dokumenter, der er gyldig legitimation anerkendt af banken.

Gyldig billedlegitimation

  • Pas
  • EU-/EØS-kørekort
  • Opholdstilladelse type F eller D (lamineret plastkort med billede)
  • Nationalt identitetskort, der er gyldig rejselegitimation for indrejse i og udrejse fra Danmark1
  • Natopas
  • Politilegitimationskort
  • Skifteretsattest ved dødsboer


1 Godkendte lande: Belgien, Bulgarien, Cypern, Estland, Finland, Frankrig, Grækenland, Italien, Letland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederlandene,  Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Storbritannien (kun Gibraltar Identity Card udstedt til British Citizens, British Overseas Citizens eller British Dependent Territories Citizens), Sverige, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Ungarn, Østrig, Liechtenstein og Schweiz


Anden gyldig legitimation
Har du eller fx dit barn ikke et gyldigt pas eller kørekort eller anden gyldig billedlegitimation, kan du i stedet vise mindst to af nedenstående danske legitimations-dokumenter, hvis du viser legitimation i vores afdelinger (dog tre, hvis du sender legitimationen via net- eller mobilbank eller vores hjemmeside): :

  • Sundhedskort
  • Dåbs- eller navneattest
  • Bekræftelse af navn
  • Seneste forskudsopgørelse eller årsopgørelse fra Skat
  • Meddelelse om personnummer
  • Værgebeskikkelse
  • Adoptionsbevilling


Hvordan afleverer jeg legitimationen til Danske Bank?
Du kan sende en kopi af din legitimation til os via 'Kontakt og hjælp' i netbanken. Har du modtaget et brev fra os, kan du indsende din legitimation med den vedlagte svarkuvert til

Danske Bank
Girostrøget 1
DK-0800 Høje Taastrup
Att.: Kundelegitimation
 
Bemærk
Kopier af legitimationen skal være både tydelige og gyldige (ikke udløbet).

Kontakt os
Har du spørgsmål til, hvordan du legitimerer dig, kan du kontakte os på 70 123 456

Fandt du, hvad du søgte?

Kontakt
70 123 456

Find hjælp


KundeprogramÅbningstider Kortspærring Teknisk support Sikkerhed
Kundeservice

Chat med os


Kundeservice Teknisk Support

Kontakt os


Ring til os Skriv til os Bliv kunde Ris og ros

Book møde

Find os


Søg efter filialer og pengeautomater.
Søg